dinsdag 16 december 2008

Hoe een ruzie oplossen tussen de kinderen?

Je werkt op de BSO met kinderen van ongeveer 8 jaar.
Loes speelt buiten met de bal met nog een meisje. Ze hebben het erg naar hun zin.
Een ander jongentje Bas wil ook graag met de bal spelen en pakt de bal van Loes af.
"Dat is gemeen, die bal is van mij' zegt Loes. "nee" zegt Bas, "Nou is die mooi van mij!"
Loes vindt het niet leuk en begint te huilen. "Geef mijn bal terug" zegt ze. Maar Bas loopt weg.
Loes rent achter Bas aan en schopt hem. "ik wil mijn bal" schreeuwt ze. Bas begint ook te huilen "jij mag niet slaan" zegt die. Hij loopt naar juffrouw toe en zegt dat het allemaal de schuld is van Loes. Loes zegt weer dat het de schuld van Bas is.

Als jij de juffrouw was op de BSO, hoe zou je dit dan oplossen?

Ik zou eerst apart praten met de kinderen.

Ik zou Loes vertellen dat slaan absoluut niet mag ook al doet die persoon heel naar tegen jou, je mag alsnog niet iemand slaan. Met slaan los je niks op. Ze had naar mij moeten komen en zeggen dat Bas haar bal heeft afgepakt en dan zou ik het kunnen oplossen.
Tegen Bas zou ik vertellen dat je niet zomaar zonder te vragen iets kan pakken wat niet van jezelf is en dat je het eerst moet vragen. En op het eind zou ik ze bij elkaar roepen en zeggen dat ze het goed moeten maken.

Wat zouden jullie doen?

1 opmerking:

Noëmie zei

Ik zou allebei de kinderen bij elkaar nemen en vragen wie er eerst met de bal aan het spelen was. Je had misschien wel gezien dat Loes dat was met het andere meisje. Je kunt dan zeggen van dat ze met z'n allen ook samen kunnen spelen met de bal en NIET alleen Bas of alleen Loes en het andere meisje. Maar gewoon met z'n 3en.

Ook vertellen tegen Loes dat ze niet mag slaan, maar gewoon naar de leidster kan lopen en zeggen dat Bas de bal heeft afgepakt. En tegen Bas zeggen dat hij ook gewoon kan vragen of hij mee mag toen en niet met de bal ineens weggaat lopen -ben het dus met jou eens-